lördag 6 mars 2010

Är fyrsamhet inte ett ord?

Jag tänkte dela med mig av en fundering som jag slogs av när jag skrev det senaste inlägget och jag hoppas ni uppskattar mitt lite mer filosofiska inlägg.  Jag har ett rättstavningsprogram när jag skriver. Ni alla vet hur det fungerar med sina röda små vågor som blir under felstavade ord. När jag skriver ordet "tvåsamhet" så går det utmärkt men "fyrsamhet" blir det sagda röda linjer under.

Det kan kanske verka småsint att reagera över en sån sak men på ett sätt visar det hur cementerad vår föreställning om att människor ska vara två i ett förhållande är. Det är egentligen underligt för rent språkligt fungerar sammansättningen utmärkt. Men tack vare att synen på tvåsamhet är den konstruktion i vårt samhället vi är vana med så finns inte ordet "fyrsamhet".

För mig visar detta något djupare. Vår föreställning om världen är så djupt rotad att språket visar det. Konsekvensen av den föreställningen är, att vi som lever i ett förhållande med fler än två inte kan vara riktigt öppna med det. Baksidan av vårt underbara kärleksliv är att vi måste hymla med det, hitta på ursäkter varför vi inte är hemma, varför vi alla fyra umgås så mycket etc. 

Jag önskar att jag kunde berätta för hela världen hur underbart mitt liv är, hur glad jag är och hur mycket kärlek jag får och kan ge. Men tack vare att ordet "fyrsamhet" inte finns i rättstavningsprogrammet så kan jag inte vara det. Föreställningen man har är att man ska vara två...

 Vad tycker ni?

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är helt galet att man inte ska få älska på sitt eget vis, oavsett vad det innebär. Så länge ingen tar skada av det utan mår bra så borde väl ingen klaga?
    Jag blir rent av lite avundsjuk på all den kärlek som ni verkar dela. Jag kommer vara tacksam om jag får ens hälften så mycket i mitt.
    Jag tycker att var och en ska leva så som den mår bäst av. Att sedan samhället är så inskränkt och rädd för saker utanför det vanligaste (jag skriver inte "normen" eftersom det skulle antyda att det ni har är onormalt) det är deras förlust. Ni kommer ju fortfarande att ha all er kärlek.
    Mer kärlek är bra kärlek!
    /MizzE

    SvaraRadera
  2. Tack Mizze för din upplyftande kommentar. Det får oss att vilja berätta och dela med oss mer av vår "fyrsamhet". Och vi känner verkligen kärleken alla fyra emellan. Ibland är det så mycket att det svämmar över. :)'

    Kram
    //
    Lukas

    SvaraRadera